tirsdag den 28. december 2010

Juleaften


Udsigten fra lejligheden.
De røde blomster, er dem der symboliserer
at det er jul hernede.
Juletræet med sin pynt.


Så blev det d. 24 december og dermed juleaften. Det er svært at komme i rigtig julestemning når solen skinner, det er varmt og man render rundt i shorts og t-shirt pga vejret er så dejligt. Ja, det eneste der har hjulpet en smule på det var da alle de vinterbilleder der var lagt ind på facebook, nyhederne vi læste om alle de ting der skete i kulden hjemme i Danmark.

Det lækre bord, med adventskrans,
flæskesteg, brune kartofler, brun fed
flødesovs og så selvfølgelig chips.
Ja selv alle Kiwierne der bor hernede og har boet her i mange år, har fortalt at de på trods af de mange år de har boet her, stadig ikke har vænnet sig til at det er varmt i julen, de er også vant til at det er koldt og af og til også med sne.
(Kiwier er en betegnelse for de folk der flytter til New Zealand for at bo, Maorierne er de indfødte).

Juleaftensdag havde vi håbet på masser af solskin og dejligt vejr, det blev desværre ikke helt som planlagt, der var lidt støvregn og lidt lettere skyet. Men dog stadig dejligt vejr.
Vi danser om juletræ, det er Ulrik der
tager billedet.
Vi valgte ikke at tage på stranden som vi ellers havde planlagt, og hyggede os i stedet herhjemme med at pakke gaver ind, pynte juletræet og lave mad.

Juleaften skulle vi holde med Kims kollega Ulrik, hans kone, Jane, og søn Lasse.

Vi havde fået fat i en flæskesteg ved slagteren, det var lidt af et bøvl at forklare slagteren hvad det var vi mente, og svært at forklare ham at den altså skulle være firkantet og ikke trekantet. Til sidst lykkedes det dog, og vi hentede den så om formiddagen d. 24.
Mig der pakker Kims julegave op.
Den var godt proppet med puder,
coca colaer og jeg ved ikke hvad.

Kim, Ulrik og Lasse tog et smut ud for at fiske – hvor Jane og jeg så kunne nå at få pakket de sidste gaver ind.

Da mændene kom hjem var det ved at være tid til at gøre sig klar, og vi gik hver til sit for at komme i bad og blive anstændige at se på.

Derefter gik vi op til Jane og Ulrik, hvor Kim og jeg så begyndte på at færdiggøre ris ala manden (vi havde kogt risengrød aftenen før). Fløden skulle piskes i hånden da der ingen håndmikser var i huset, det gik da også fint, lidt syrer i armen men det var også det.
Kim der åbner min gave.
Den var pakket godt ind :D 

Kim fik desserten færdig og hyggede sig så med Ulrik og Lasse ved computeren, mens Jane og jeg blev i køkkenet for at gøre maden færdig.

Vi havde besluttet at vi skulle have rigtig dansk mad. Så jeg gik i gang med at lave brune kartofler mens Jane begyndte på den brune sovs.
Det var næste sådan at tænderne løb i vand ved synet af det danske mad.

Da det endelig var færdig gik vi til bordet og tog så godt for os af retterne.
I ris ala manden var der en mandel, men det var desværre hverken Kim eller jeg der fik mandlen, det var Ulrik.

Vi gik så ind i stuen hvor vi dansede om et plastikjuletræ vi havde fundet. Vi sang et par sange og grinte, hvorefter vi så slog os ned i sofaen. Lasse delte pakkerne ud én efter én.
 
Kim fik af Lasse en mangefarvet paraply, noget specialsæbe til fødderne og en nøglering. Af mig fik han et gavekort til en ny tatovering han har snakket rigtig meget om, og et armbånd der matcher det andet armbånd jeg har givet ham. Det er sammen måde det er flettet/snoet på, men det er bare meget tyndere. Det ser rigtig godt ud når det er sammen.

Jeg fik af Lasse en pakke chokolade, noget specialsæbe til fødderne og en nøglering. Af Kim fik jeg en rigtig flot ring i hvidguld som jeg havde ønsket mig.
Himlen da vi var ved at pakke gaver op. Det var bare flot.

Lasse, Ulrik og Jane fik også nogle gode gaver, og jeg tror aldrig jeg har set en dreng blive så glad for en gave, som Lasse gjorde da han fik hans Ipod touch. Han begyndte at græde af glæde, og det endte med vi alle sad med en lille klump i halsen.

Da gaverne var pakket ud sad vi og spiste lidt julegodter.

Juleaften var desværre også den dag Kim og jeg måtte sige farvel til en nær ven. Anders’ krop gav op, og han døde juleaftensdag.
Vi sender mange tanker hjem til hans familie.
R.I.P Anders. 

1 kommentar:

  1. Det lyder som en dejlig juleaften, men dejlig mad m.m....
    Godt slagteren fik en lektion i rigtig udskåret flæskesteg... det ved han så til næste gang, der kommer tossede danskere og vil ha flæskesteg..

    SvarSlet