onsdag den 13. oktober 2010

Ankomst til USA


Tirsdag d. 12 oktober vendte jeg næsen mod staterne. Jeg rejse fra Billund Lufthavn mod Amsterdam kl 1135, da jeg landede i Amsterdam fandt jeg ud af at jeg faktisk skulle være til boarding 10 min efter jeg havde landet, den gate jeg skulle flyve fra lå heldigvis i blokken ved siden af den jeg ankom i, derfor tog det ikke så forfærdelig lang tid at komme derud. Da jeg kom ud til gaten blev jeg hurtig klar over, hvorfor man skulle være der så lang tid før – foran mig i køen stod der nok 100 mennesker og bag mig kom der også hurtigt flere til. Inden vi blev sendt gennem securitytjek blev man hver især kaldt hen til er personlig samtale hvor jeg blev forhørt om jeg havde visum, hvem der havde pakket min kuffert, hvordan jeg var kommet til lufthavnen etc. efter det skulle jeg igennem et securitytjek hvor jeg skulle have min håndbagage scannet, og hvor jeg skulle i en fullbodyscanner – en scanner hvor man stiller sig ind med spredte ben og armene i vejret. Efter dette kom jeg ud til det her kæmpe fly, jeg fandt hurtigt min plads da jeg skulle sidde på næstforreste række før buisnessclass. Det var en god plads jeg havde der, da der ikke var noget rend frem og tilbage til toiletterne, da de lå bag mig. Jeg kom til at sidde ved siden af en ældre dame, hun var faktisk fra Danmark, men flyttede til Canada som 18årede sammen med sine forældre. Hun kan ikke snakke dansk, men vi fik os en god lang snak (sådan ca. de 7 timer det tog at flyve fra Amsterdam til Minneapolis).
Landede i Minneapolis en time før planlagt, og jeg fandt ud af at der gik et fly mod Bismarck kl. 1730 så skyndte mig ned til gaten for at høre om de kunne ombooke mig, det kunne de, så jeg fløj mod Bismarck en halv time efter jeg var landet i Minneapolis. De kunne dog ikke nå at ombooke min bagage, så den måtte vi ud i lufthavnen og hente kl. 23 hvor jeg oprindelig skulle være landet.
Jeg blev mødt i lufthavnen af en glad Kim, blev fulgt ud til bilen, som der åbenbart ikke kan blive stor nok herovre – at træde op i den er som at kravle op i en lastbil. Vi kørte tilbage til hotellet med min håndbagage, hvorefter vi tog ned på stadium, hvor jeg blev taget godt imod af nogle af Kims kollegaer. Vi fik et par øl og jeg lærte at spille blackjack. Da klokken var 23 tog vi ud i lufthavnen for at hente min bagage. Derefter var det tilbage til stadium, hvor vi hentede Kasper (Kims danske kollega han er herovre med) og så tog vi hjem på hotellet. Det var et langt døgn for mig, var vågen i godt 30 timer da det ikke lykkedes mig at sove på flyet.
Det var en god, lang, interessant og trættende dag for mig, men jeg kom igennem den og var stolt over jeg havde klaret det så godt i lufthavnen – jeg fik også at vide af den ældre dame jeg sad sammen med i flyet at jeg var en ’sej kvinde, at jeg rejste så langt helt alene’ J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar